Konsumera mera?

Idag har jag handlat julklappar, lämnat tillbaka dem och handlat dem igen. Jag vet inte. Men det är en sådan jobbig känsla som ramlar över mig. Just eftersom jag resonerar så att vi inte bör konsumera i onödan, och eftersom jag själv nästan aldrig handlar saker längre, blir det ett sånt stort steg att faktiskt köpa något. Jag vill så gärna göra så små avtryck på vår planet som möjligt. Och jag vill inte vara en del av den värld som konsumerar och konsumerar utan minsta lilla eftertanke på vare sig vart varorna kommer ifrån, hur de är framställda eller vilken inverkan på miljön de gett.
Det är så svårt allt sådant där. Det är så vridet och så svårt att hitta bra balans.
Hur som helst är de flesta av de julklappar jag köpt fairtrade, ekologiskt eller åt upplevelsehållet. Och man måste ju börja någonstans, eller hur?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0