Värt att tänka på den dag du köper en chokladkaka

Jag har precis satt i mig en liten chokladkaka från Anthon Berg. Fairtradecertifierad var den! När jag var på Uppsala universitets hållbarhetsdag här om veckan blev vi bjudna på chokladkakaor. Man fick välja på antingen Cloetta Good, en Fairtradecertifierad chokladkaka, eller en från Änglamark som är både Fairtrade och ekologisk. Medan vi mumsade choklad passade jag på att läsa innehållsförteckningarna. Jag upptäckte att Cloetta Good innehöll 32 % Fairtradecertifierade ingridienser (sockret var till exempel inte certifierat), medan Änglamarks choklad innehöll 77 % Fairtrade/ekologiska ingridienser. Den choklad som nu ligger i min mage innehöll 56 % "rättvisa".
Kanske köper man inte alltid Fairtrade/ekologisk choklad, och jag säger inte heller att ex Cloetta Good är dåligt (det hörs ju på namnet att det inte är), men jag tänker att den dag man bestämt sig för att köpa en bra chokladkaka (eller vad som helst egentligen), vill man väl göra det hela så fair som möjligt? :) Därför tycker jag att det kan vara värt att titta på innehållsförteckningen innan man gör sitt val. Köper du något som är Fairtrade är det dessutom extra bra om det är ekologiskt också, då det ger en högre premie till producenterna och är snällt mot vår natur!
En märkning är en garanti i sig, men den kan garantera på olika nivå.
Och jag tycker vi ska ha som mål att höja nivån till himlen.

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Väldigt tänkvärt var det där... ta mej tusan! Jag har liksom levt i villfarelsen att hela chokladkakan måste vara fairtradead för att få kallas fairtrade.



Svalan är väl också ett mer eller mindre excellent märke - då ska det väl vara både eko och fair mot arbetarna. Eller hur är det med det där?



Väldigt vacker avslutning också! Wow. Fint.



Längtar till Berlin!

2010-04-27 @ 23:39:12
URL: http://fredrikpousette.blogg.com
Postat av: Fredrik

Svar: Ja, det var säkert Svanen jag tänkte på. Jag känner att jag inte är alls tillräckligt insatt i sånt här =) du får köra någon snabbkurs med mig nästa helg, helt enkelt!

2010-04-29 @ 00:28:51
URL: http://fredrikpousette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0