Eko Logiskt

Jag tänkte att jag skulle börja ha en månadsutmaning varje månad. I februari har vi ju inte konsumerat. Jag tänkte att i mars skulle jag bara köpa ekologiskt. Barabarabara!
För egentligen är jag alldeles för dålig på det, visst är mjölken och många andra varor ekologiska varje gång, men jag tar alldeles för lätt det billigare alternativet. Men så igår när jag var och handlade blev jag så trött på mig själv, varför ska jag vänta till mars när jag redan nu kan stoppa bra varor i korgen? Så jag letade ekologiskt och kom hem med närbakat surdegsbröd, äpplen, päron, keso, mjölk och massa mer varor ekologiskt framställda.

Ibland så tänker jag; gör det här någon skillnad? Ändå blir jag alltid så glad när jag vet att de varor jag tar med mig hem har en märkning som säger att de uppfyller krav.
Jag vet att det finns argument mot ekologiskt. Att det skulle vara ineffektivt och inte mätta lika många magar till exempel. Ändå tror jag inte att den ultimata lösningen på det problemet är att utarma jorden på naturliga näringsämnen genom att tillsätta bekämpningsmedel så att jorden till sist inte är brukbar alls, inte tror jag heller på att genmodifiera djur och växter och spruta konstiga ämnen på dem.

Jag vet ju inte vad som är bäst, men jag vet vad jag tror på. Jag tror att man måste kämpa för att göra så små avtryck på den här planeten så möjligt. Alldeles som att trippa fram på tå på vår sköra moder jord.

Kommentarer
Postat av: Gusche

Jag väljer att tro på ekologiskt. Det kan i alla fall inte vara värre och dessutom går ekomärkt ofta hand i hand med fairtrade vilket betyder mindre dödsfall om direkt följd av gifter i jordbruket och mer lön till de som plockar kaffebönorna liksom. Go eko!

2010-02-23 @ 22:58:20
URL: http://maritsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0