Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen. En dag jag kanske inte uppmärksammar mer än säg falukorvens dag. Dumt av mig. Jag uppmärksammar den inte för att jag tänker på mig själv som kvinna och anser att jag inte borde uppmärksammas mer än någon annan, kvinna som man. Men så tänkte jag vidare. Internationella kvinnodagen firar 100 år i år. Och tänk vilken enorm skillnad för kvinnors rättigheter som skapats. Och tänk hur många kvinnor runt om i världen som fortfarande inte har de rättigheter vi här i Sverige anser vara självklara, och då är vi inte ens här framme på stadiet "lika lön för samma arbete". 
Jag har kanske inte så mycket till övers för jämställdhet på planet "låt oss göra Herr Gårman i kvinnlig version", men tanken på att många kvinnor fortfarande lever under förtryck och med dålig ställning gör att jag ändå tycker att dagen är värld att uppmärksammas.
Jag tänker nog inte klappa mig själv på kinden och säga grattis, men jag tänker skänka en tanke till andra kvinnor i världen som kämpar för sin rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0