Ett rött kors

Igår dansade jag natten lång och det var kulkulkul! :) Sen blev det sova alldeles för kort tid och upp och hoppa till Röda Korsets Ungdomsförbunds ideologiutbildning. Ribban lades på perfekt nivå när Lisa som höll i kursen berättade om hur hon fick fjärilar i magen så fort hon hörde någon nämna Röda Korset. Hur fint som helst. Och jag har lärt mig mycket. Jag hade inte så stor koll på Röda Korset som organisation, och oj, vilken grej det är! Vad mycket som görs, när det verkligen behövs. Röda Korset hjälper till i krig och tar hand om skadade, är hela tiden förberedda om en katastrof skulle vara framme, hjälper människor in i nya samhällen och är en stor respekterad organisation som finns över hela världen.
Och sån där lite rolig information att ta fasta på är också kul. Som att loggan, det röda korset, är en inverterad Schweizisk flagga och tagen eftersom grundaren var från Schweiz. Att det är förbjudet att bära ex klädesplagg med ett rött kors på vit bakgrund, då detta är en skyddssymbol i krig och det är endast då den får användas. Att grundaren hette Henry, och det är därför som medlemstidningen heter det. Att det inte har någonting med religion att göra att de i vissa länder istället används en halvmåne istället för ett kors som logga. Korset har inte heller med kristendom att göra, det är ju bara den Schweiziska flaggan ut och in, och en symbol vi är trygga med och kopplar till till exempel sjukhus. Av någon anledning är det de små roliga sakerna som fastnar bäst. Som det ord jag minns mest från när jag läste tyska i gymnasiet, der Rettungsinsel - självuppblåsbar gummibåt.
Det var en fin dag!! Och kanske bäst av allt, det var ljust ute till klockan 7!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0