Rädda Joppe, död eller levande!

Jag läser DN och där står rubrik efter rubrik om radioaktivitet i Japan, bomber i Libyen, skalv i Burma. I kolumnen berdvid utlyses att Ipad 2 snart kommer till Sverige.
Är det inte en vriden värld vi lever i? Inte nog med att den snurrar både runt solen och sin egen axel, vi ska tydligen vrida till den ytterligare. Och jag är rädd och jag tycker att det är läskigt. För vi har gjort oss så beroende av den vridna världen att det ibland känns alldeles omöjligt att knyta upp knuten. Resurser sinar, varelser far illa. Jorden säger ifrån och allt vi byggt upp kan med ett skalv, en översvämning, en torka reseras på en halv sekund. Men jag tycker hon gör rätt, hon den där moder jord. Säg ifrån!
Under tiden måste vi skärpa oss! Det är meningen att vi ska vara tacksamma över att vi får bo här. Vi ska inte förstöra och vara så oerhört giriga. Det är bara oss det kommer att slå tillbaka på och det syns överallt, tydligt.

En kandidat till vårt programs nya tygmärke, rtitat av bästa Linda. Kanske precis vad vi behöver göra? Plåstra om jorden lite.

Kommentarer
Postat av: Hjärterum

Mitt i allt elände känns det fint att läsa om människor som engagerar sig och investerar i kunskap som kan bidra till att göra allt lite bättre :) Ibland blir jag rädd för att allt engagemang håller på att försvinna men dina blogginlägg ger hopp!



Hoppas du får en fin helg :)

2011-03-25 @ 22:29:53
URL: http://ordmaskinen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0