Ekologiska mars

Jag kör vidare på månadsutmaningar. Jag tror att utmaningar får mig inspirerad att klara något, och när de är så korta som 30 dagar känns det så överkomligt. Om jag i framtiden skulle resonera att någon av de utmaningar jag gör nu inte är rätt, så var det ändå bara under en månads tid jag utövade det, och det kan jag förmodligen leva med. Det känns ändå bättre att agera och göra det för något man tror kan förändra, än att vara så rädd att göra fel att man blir handlingsförlamad.
I mars tänkte jag alltså handla ekologiskt. Jag ska försöka få varje inköp att vara märkt med ett märke som säger att de är ekologiska varor. Är det så att en matvara/klädesplagg är väldigt mycket dyrare ekologisk eller liknande, ja, då får jag helt enkelt stå över den varan eller betala mer.
Ekologisk odling är något jag tror på. Man kan läsa argument för ekologiskt här. Och sen kan man läsa litegrann om vad jag tycker här. Jag tror helt enkelt på att man ska försöka leva lätt som en fjäder på jorden och inte göra stora dinosariekliv som förstör och är svåra att laga.
Att jag vill göra det här till en grej är just för att jag vet att jag är lite latare än vad jag borde vara, och genom att tala om det så puschar jag mig ännu ett steg och det blir svårare att ge upp. Jag har trots allt länge trott på ekologiskt, men fallit tillbaka på att köpa de billigare varorna. Jag tror att en månads ekologiska inköp kommer få mig att inse att det inte är så svårt att välja rätt, och jag tror att jag efter denna månad kommer ha svårt att gå tillbaka till att inte köpa ekologiskt när jag vet hur lätt det är. Jag tror också att jag med tiden kommer att övertyga mig själv om att det känns bra att köpa ekologiskt.
Självklart får varan mer än gärna bära Fairtrade-loggan, men som sagt, denna månad är det fokus på ekologiskt och man måste ju börja någonstans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0